Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Oskar Juhlin är professor och forskare inom digitalisering av mode. Oskars inriktning skiljer sig något från rådande strömmar i branschen, att teknologi i vardagskläder är detsamma som smarta textilier, det vill säga nya material med särskilda egenskaper, exempelvis som att leda elektricitet ska vara enkelt.

- Forskning på smarta textilier är fortfarande viktig, men de resultat man hittills fått fram behöver ifrågasättas och kanske ska man istället utgå från tillgänglig bärbar IT, som smarta klockor. Det är en långsam och kostsam forskning, därför är framstegen långsamma och synligt resultat tar tid att få. Vi vet att programvaruutveckling är fruktsam och att integrera programmering med modedesign bör därför prioriteras, menar Oskar Juhlin.

Oskars vision handlar framförallt om att uppnå goda konstruktioner ur en estetisk synvinkel.

- De flesta wearables fortsätter att kännas som enheter, ibland som påträngande accessoarer. Det finns naturligtvis vackra klockor, men en större integration av form och funktion i den här världen behövs, säger Oskar.

Klicka på länken för att läsa El Espectadors artikel "Diseño y software, la unión que revolucionará la industria de la moda" på spanska.

Det akademiska utbytet hölls i Bogotá som en del av ett initiativ från Svenska institutet och svenska ambassaden i Colombia och syftar till att skapa förbindelser mellan de två nationerna, särskilt inom den kreativa industrin.