Genrebild: Skylt med texten "Sorry, we're closed" symboliserar att företag stängt p g a cyberattack.
Foto: Markus Spiske/Unsplash.

Cyberbrottsligheten omsätter miljarder dollar årligen. Vad var det egentligen som hände när 800 Coop-butiker tvingades stänga ner i början av juli? Och varför skedde it-attacken just då? Radioprogrammet Godmorgon världen vände sig till professor Stefan Axelsson, Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet, för att räta ut frågetecknen.

– Man vill slå till när folk är lediga och inte har lika bra koll, förklarade Stefan Axelsson under intervjun. Det är anledningen till att hackerattacken genomfördes inför USA:s nationaldag 4 juli.

Hackarna angrep det Miamibaserade it-företaget Kaseya, systemleverantör till tusentals företag. Det drabbade bland annat svenska Coop och deras kassasystem.

– Angreppet riktades mot en systemkomponent som är satt för att sköta om en väldig massa datorer, däribland Coops kassaterminaler. När hackarna lyckades ta sig in i systemet låg i stort sett hela nätverket öppet. Då laddade de ner skadlig kod till alla enheter, sa Stefan Axelsson.

Angriparna bryr sig inte om var datorn står, det kan vara på Coop, i en skola eller någon annanstans. De är bara ute efter pengar, konstaterade han. I det aktuella fallet har en hackergrupp begärt 70 miljoner dollar för att låsa upp de hackade datorerna.

Och det verkar som att vi kommer behöva leva med den här typen av cyberbrottslighet ett tag framöver.

– De senaste åren har den här brottsligheten seglat upp som ett av de värsta hoten mot verksamheter. Det hänger ihop med de nya kryptovalutorna som gör att man kan få betalt utan att betalningarna kan spåras, sa Axelsson i inslaget.

Lyssna på hela inslaget i Godmorgon världen 11 juli 2021

Kontakta stefan.axelsson@dsv.su.se

Mer läsning

DSV-professor diskuterade cyberbrott i Almedalen