Fredrik Blix, cybersäkerhetsexpert vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.
Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

När du laddar ner en hemsida över HTTP kan någon annan på nätverket se eller ändra sidan innan den når dig. Något som är dåligt ur två aspekter, säger Fredrik Blix, universitetslektor i cybersäkerhet vid Stockholms universitet.

– När du tittar på kläder eller möbler på en sajt som använder HTTP kan till exempel din arbetsgivare eller någon annan se vad du är intresserad av. Om du exempelvis letar efter en spjälsäng skulle de kunna sluta sig till att du ska få barn, säger han och fortsätter:

– Dessutom finns risken att angripare låtsas vara till exempel Ikea och på så sätt lurar av dig betalningsinformation.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln "Svenska företagsjättarna som Google varnar för" på Aftonbladets webbplats, 2017-06-08