Att it-system hickar till när det är dags för tidsförändring som när en skottsekund införs beror på en bugg i standard hos bland annat Unix- och Linuxsystem som programmerare inte orkar hantera. Avskaffas skottsekunden leder det på sikt till att den tid som används skulle börja avlägsna sig från den astronomiska tiden som är kopplad till jordens rotation.

Theo Kanter, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, förklarar att det uppstår problem med it-system som är uppkopplade på internet och är beroende av gemensam tidsreferens.

Foto på Theo Kanter vid Stockholms universitet.
Theo Kanter, professor i datavetenskap vid Stockholms universitet.

– Världen består av olika it-system och datorer som ska prata med varandra – uppkopplade mobiler, Google, banker, militära system och så vidare. Och då måste alla händelser tidsordnas så att de kommer i rätt ordning, säger Theo Kanter.

Theo förklarar vidare att för att hålla systemklockor synkroniserade och tidsordna händelser i dessa system används algoritmer när man är uppkopplad på internet. Drar man av en sekund kompenserar algoritmerna detta utifrån en händelse som redan har passerat och lägger man till en sekund så fördröjer man klockorna. Ställer man tillbaka klockan ger det problem för att samma tid passeras två gånger och händelser kan registreras om igen.

Theo betonar dock att viktiga stora distribuerande system som banksystem eller mobilsystem klarar passagen med tidsjustering utan problem – algoritmer för synkronisering och tidsordning av händelser är beprövade.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln "Sekunden som kan skaka it-system - "beror på lata programmerare", 2021-01-26, på Computer Swedens webbplats (inloggning krävs)