Klicka på länken för att se "Des chercheurs se déguisent en siège pour étudier les interactions entre humans et voitures autonomes", där Barry Brown medverkar i franska Le Monde's video, 2017-11-17.

Forskare vid Virginia Tech University i USA utvecklar en metod som använder ljuspaneler. För att testa dem skapade de en bilsätesdräkt där en forskare gömmer sig, vilket gör att de kan vara osynliga när de manövrerar bilen.

Barry Brown, Institutionen för data- och systemvetenskap.

- Fordon utan förare måste också kommunicera med sina rörelser. Därför är det viktigt att lära dem hur man bättre kan interagera med andra trafikanter, förklarar Barry Brown, professor i människa-maskininteraktion vid Stockholms universitet.

Indien - nästa land där förarlösa bilar studeras

Barry Brown arbetar för närvarande med ett projekt tillsammans med Nissan Cars där förarlösa bilar i Indien studeras, ett land där frekvensen trafikkollisioner är bland de högsta i världen. I Indien skapar mångfalden av trafikanter utmanande körförhållanden, både för människor och självkörande fordon.

Klicka på länken för att läsa mer om robotbilar i Barry Browns engelska forskningsartikel  "The Social Life of Autonomous Cars"