Foto på Theo Kanter vid Stockholms universitet.
Theo Kanter, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Theo Kanter, professor med inriktning sensorbaserade tjänster vid Institutionen för data- och systemvetenskap och expert på tekniken som ansiktsigenkänningen bygger på, menar att vi framöver kommer att få se fler tekniklösningar som liknar den för närvaroregistrering genom ansiktsigenkänning.

– Absolut. Därför att vi behöver automatisera saker allt mer. Registrering av aktiviteter är en tillgång av tre olika skäl. Det ena är för att det avlastar personalen, det andra är för att man ökar effektiviteten, och det tredje är att öka säkerheten och se till att obehöriga hålls borta.

När det gäller kritik att tekniken är integritetskränkande menar Kanter att den inte behöver vara det då det handlar om att att göra en biometrisk analys för att känna igen en person, och inte om att analysera vem det är som avporträtteras i en fotografisk bild.

Kanter menar vidare att om tekniken kommer att användas för att mäta personalens effektivitet, istället för att fungera som ett stöd i lärares arbete, är det en fråga som bör lyftas hos till exempel Skolverket och fackföreningar.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln "Skola registrerade närvaro med ansiktskamera", 2019-01-17, på Skolvärldens webbplats