Vinnarna i Kinect Game Awards 2013, Björn Fyrfall, Erik Geidemark, Jesper Norberg, Tove Brantberg oc

På bilden från vänster: Lena Gerholm, prorektor vid Stockholms universitet, David Söderström, handledare, DSV, Björn Fyrfall, Erik Geidemark och Jesper Norberg, studenter vid DSV, Pär Sveen, Vice President IT och Telecom hos Samsung, Tove Brantberg och Daniel Kihlgren Kallander, studenter vid DSV och Marie Ygge, affärschef offentlig sektor på Microsoft.

Vinnare av tävlingen är spelet MathMagic, motiveringen lyder:

”Det vinnande bidraget har tillsammans med färg och form levandegjort geografi, matematik och geometri på ett intresseväckande och pedagogiskt sätt. Studenterna har på ett kreativt vis skapat en interaktiv berättelse i en förtrollande sagovärld, där motorik styr narrationen. Det är ett spel anpassat för barn som både ger underhållning och möjlighet till kunskap.”

Bakom det vinnande spelet står Björn Fyrvall, Daniel Kihlgren Kallander, Erik Geidemark, Tove Brantberg och Jesper Norberg, samtliga studenter vid DSV. Genom vinsten kommer studenterna att få möjlighet att besöka Microsofts huvudkontor i Seattle, USA.

- Svenska elevers studieresultat i matte måste stärkas. En förutsättning är att eleverna tycker att matte är kul. Studenterna vid DSV har använt sig av den banbrytande tekniken i Kinect för att utveckla spel som erbjuder alternativa sätt att lära sig matte – som passar barn av olika behov, säger Marie Ygge, affärschef offentlig sektor på Microsoft.

Priset delades ut av Marie Ygge, affärschef offentlig sektor hos Microsoft, Pär Sveen, Vice President IT och Telecom hos Samsung och Stockholms universitets prorektor Lena Gerholm, under en ceremoni som hölls vid Institutionen för data- och systemvetenskap i Kista, den 1 mars 2013.

- Syftet med priset är att ge fler barn möjlighet att lära sig matematik och nå kunskapsmålen. Ett och samma upplägg passar inte alla och det ligger en utmaning i att skapa förutsättningar att lära utifrån elevernas motoriska förmåga, säger Lena Gerholm, prorektor vid Stockholms universitet.

- Kreativiteten bakom detta nya, innovativa spel kommer ge barn chansen att uppleva matematik på ett helt nytt sätt. Oavsett nivå eller behov, har barn nu möjlighet att utforska deras matematiska möjligheter och förbättra deras resultatnivå, säger Christian Emmertz, affärsutvecklare B2B på Samsung Sverige.

Om Kinect Game Awards
Tävlingen Kinect Game Awards är inriktad på utveckling av datorspel för barn, oavsett funktionsförmåga. Syftet är att barnen använder kroppens motoriska förmågor som stöd vid inlärning, särskilt matematik, samtidigt som inlärningen ska vara kul. De utvecklade spelen ska visa hur de stärker elevens lärande samt hur väl grundad den matematiska och pedagogiska ansatsen i spelet är.

Genomförandet av spelutvecklingstävlingen tillsammans med Microsoft och Samsung är en del av DSV:s satsningar på entreprenöriellt lärande.

- Vi vill motivera studenternas entreprenöriella kreativitet, genom samverkan med näringslivet. Därigenom får studenterna bättre förutsättningar att förstå marknadens behov, säger Christer Magnusson, docent och föreståndare för Centrumet för Service Science and Innovation.

För ytterligare information
Christer Magnusson, Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, tfn: 08-674 72 39, e-post: cmagnus@dsv.su.se

Eva Pethrus, programchef Partnerskap i lärande, Microsoft, tfn: 0734-08 28 40, e-post: eva.pethrus@microsoft.com

Christian Emmertz, affärsutvecklare B2B, Samsung Sweden, tfn: 0761-01 94 85, e-post: c.emmertz@samsung.com