AI Innovation of Sweden
Uno Fors talade när AI Innovation of Sweden invigde sin Stockholmsnod.

Etableringen av Stockholmsnoden låter AI Innovation of Sweden dra nytta av ett ekosystem av starka regionala aktörer bestående av akademi, myndigheter samt nationella och globala företag.

Syftet är att accelerera tillämpningen av artificiell intelligens nationellt genom innovation och forskning samt att attrahera internationella talanger till Sverige och Stockholm.

Förutom Stockholms universitet aviserades ytterligare tio partners: ABB, Google Sverige, Handelshögskolan Stockholm, Karolinska institutet, Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Länsförsäkringar, Region Stockholm, Scania, Stockholm Business Region och Stockholms stad.

AI innovation of Sweden delfinansieras av Vinnova med 100 miljoner kronor under perioden 2020-2021. Node-manager i Storstockholm är Petra Dalunde som senast kommer från Stiftelsen Electrums samverkansprojekt Urban ICT Arena (UICTA) i Kista Science City, ett projekt i vilket Institutionen för data- och systemvetenskap är en aktiv part sedan starten våren 2016.

Klicka på länkarna nedan för mer information:

Lindhagen Science Park, pressmeddelande via TT

AI Innovation of Swedens engelska webbplats