DSV:s studievägledare träffade framtida studenter i Kina

5-10 november deltog Institutionen för data- och systemvetenskaps studievägledare Andrea Andrenucci tillsammans med delegationen från Stockholms universitet i den internationella studentmässan China Education Expo 2013 i Beijing och Shanghai. I delegationen ingick också Sektionen för internationell mobilitet och Antagningsenheten.

Delegationen deltog också i Sweden Education and Career day tillsammans med Svenska institutet, Svenska ambassaden och stora svenska företag så som IKEA, Ericsson, H&M och Volvo. Intresset för Stockholms universitet var mycket stort från besökarna.

Från vänster Ronald Trumpf Nordqvist, Internationell handläggare Sektionen för internationell Mobilitet, Sofia Rosshagen Kommunikatör, Kommunikationsenheten, Dongling (Holly) Li Alumn från Stockholms Universitet, Andrea Andrenucci Studievägledare  Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, Tina Larsson Internationell handläggare  Antagningen, Carolina Cassel Andrén Projektledare Kommunikationsenheten.
Från vänster Ronald Trumpf Nordqvist, Internationell handläggare Sektionen för internationell Mobilitet, Sofia Rosshagen Kommunikatör, Kommunikationsenheten, Dongling Li Alumn från Stockholms Universitet, Andrea Andrenucci Studievägledare Institutionen för data- och systemvetenskap DSV, Tina Larsson Internationell handläggare Antagningen, Carolina Cassel Andrén Projektledare Kommunikationsenheten.

Många intresserade av data- och systemvetenskap

- Det var stort intresse för DSV:s masterprogram och att vi arbetar så nära näringslivet i Kista, berättar DSV:s studievägledare Andrea Andrenucci. Vi fick många frågor om möjligheten till en karriär inom svenska företag efter studierna. De kinesiska studenterna är intresserade av att studera i Sverige och är nyfikna på svensk livsstil, natur, musiklivet mm. Forskarutbildnig och en karriär inom akademin lockar också. I Kina anses Shanghai-rankingen vara mycket viktig och Stockholms universitet rankas som nummer 82 i världen 2013. Detta gör att vi får extra många intresserade.

Alumner från DSV

Med på utställningarna var tre kinesiska DSV-studenter som hjälpte till att svara på frågor om hur det är att studera i Sverige. De trivdes väldigt bra under sin studietid i Sverige och är mycket nöjda med utbildningens höga kvalité. De uppskattade den informella stämningen som råder på institutionen och att det är högt i tak.

I Kina räknas att studera utomlands som en extra god merit därför är intresset stort att åka ut i världen. Från de kinesiska universitetens sida uppmuntras studenter att tillbringa minst en termin med studier utomlands. Som kinesisk student kan man antingen välja att komma till Sverige och studera på egen hand eller åka som utbytesstudent. DSV har flera avtal med stora universitet i kina.
DSV:s avtal för utbytesstudier med universitet i utlandet.

China Education Expo är en nationell mässa som löper över sju stora städer i Kina med
utställare från ca 600 universitet som representerar omkring 40 länder och regioner vilka attraherar runt 60,000 besökare totalt. Stockholms universitet deltar sedan några år i två städer Beijing och Shanghai.