Fredrik Lundin och Joakim Johansson tillsammans med Cilla Fredsberg och Rebecca Medici från RATS Teater.

Fredrik Lundin och Joakim Johansson går tredje och sista året på kandidatutbildningen Data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet. Det var något av en slump att de sökte till utbildningen. De hade egentligen tänkt läsa andra ämnen, men är väldigt glada över sitt val. ”Den passade in klockrent på oss,” som de säger.

Programmering för pjäsen Maryam är deras examensjobb. De blev intresserade till när de fick höra om att det behövdes två programmerare till ett samarbete med RATS teater.

- När vi fick höra att vi skulle få utveckla en applikation till Android som faktiskt skulle komma till användning i det verkliga livet, så tände vi till direkt, berättar de. Det är någonting som vi har saknat under tre år av studier, att få skapa någonting av nytta utöver vårt eget lärande.

Maryam är en pjäs som man ska följa via sin mobil. De har programmerat appen till Androidtelefoner. Genom GPS-lokalisering startar olika händelser beroende på var man är. För att hitta till de olika punkterna så användes en karta med små markeringar. När man kommer till en av dessa markeringar aktiveras motsvarande scen - ett ljudklipp - i mobilen. Det sker tills man plockat alla scener. ”Det är lite som en skattjakt skulle man kunna säga, där de olika skatterna motsvarar scener,” säger de med ett skratt.

Maryam

När man väl gått klart hela rundan så får man svara på en fråga om sina upplevelser, och svaret laddas därefter upp på en "stjärnhimmel". Sedan kan man scrolla runt på himlen och klicka runt på de olika stjärnor och se vilka tankar andra haft efter pjäsen.

- Det här var roligt att implementera. Vi fick också bättre förståelse för hur man hanterar grafik som ska ändras beroende på användarens input, berättar de.

Det svåraste var få tillräcklig noggrannhet i GPS-lokaliseringen. Olika mobiler tycks ha ganska olika kvalitet i mottagning av signaler från satelliterna. Det var svårt att få alla olika mobiler att garantera att man stod inom en viss punkt när en scen skulle spelas upp.
Det blev mycket nytt eftersom de hade begränsad erfarenhet av Andriod. Här fick de hantera mobilernas GPS, inbyggda mediaspelare, SQLite-databasen och att rita på en canvas. De fick också hantera indata som pekande och scrollande på Android-mobil ens pekskärm.

- Resan har varit otroligt lärorik och rolig då vi haft kontinuerliga möten och kontakt med RATS Teater, Klevgränd som utvecklade applikationen för iPhone och EBDC som stod för grafiken. Det tillsammans med motivationen man får av att jobba mot en skarp deadline gav oss mycket under denna tid, betonar de.

Rebecca Medici

Rebecca Medici, producent vid RATS Teater, är mycket nöjd med studenternas insats.

- Jag är verkligen glad över att Fredrik och Joakim har varit med och arbetat i projektet. De är kompetenta, kreativa och levererar alltid i tid. Jag önskar Fredrik och Joakim all lycka till i nu när det är dags att gå ut i arbetslivet och är övertygad om att det kommer att gå väldigt bra för dem, säger Rebecca.

Efter examensarbetet åker Fredrik iväg till Norge för att utforska ny mark, medan Joakim stannar hemma i Stockholm för att fortsätta sitt lärande på något spännande företag istället.

- Den närliggande framtiden kommer oundvikligen att vara en spännande tid när vi stänger portarna bakom oss till Bayt al-Hikma, Visdomens hus, och fortsätter framåt, mot vår framtida yrkesroll och nästa kapitel i våra liv, säger de avslutningsvis.

Maryam

RATS Teate