Vid en husrannsakan på den adress där Rakhmat Akilov periodvis bodde hittade polisen 19 sim-kort i en påse i vardagsrummet. Genom att Akilov kom över ett stort antal sim-kort kunde chattkonton till IS-kontakter utomlands öppnas upp – ibland hjälpte han samma person med uppemot fem olika nummer.

Efter att Akilovs IS-kontakter fått hjälp med hjälp sim-kort har de sedan skickat ett meddelande till Akilov om hjälp med att öppna Whatsapp-konton. I Whatsapp kunde de sedan skicka meddelanden, bilder, ljudfiler och även skapa grupper där flera personer kommunicerade samtidigt.

Porträttbild på Fredrik Blix vid Stockholms universitet.
Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Fredrik Blix vid Institutionen för data- och systemvetenskap menar att det som driver det här är att det inte kostar något och att det blir en fint som gör det svårare att veta var personen befinner sig. Effekten blir att det är väldigt svårt att gå till botten med vem som gömmer sig bakom varje konto, enligt honom.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln ”Terroråtalad ”fixare” av svenska sim-kort till IS-grupp” på Svenska Dagbladets webbplats, 2018-02-09.