Peter Idestam-Almquist, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), presenterar sin forskning
Peter Idestam-Almquist, DSV, presenterade sin forskning när en utländsk delegation besökte Kista. Foto: Åse Karlén.

Nodhuset i Kista rymmer många spännande verksamheter. Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet har stora lokaler, och i en annan del i huset sitter Kista Science City som arbetar för att stärka Kista som Sveriges ICT-kluster.

Kista Science City, med vd Karin Bengtsson i spetsen, stod som värd för besöket där Saudiarabiens handelsminister Majid bin Abdullah Al Kasabi besökte Nodhuset 8 oktober 2021. Med sig hade han ett 30-tal representanter för det saudiska handelsdepartementet och svenska utrikesdepartementet.

Inbjudna för att ge en bild av forskning, utbildning och akademiskt entreprenörskap på DSV var också David Söderström och Peter Idestam-Almquist. De gjorde varsin presentation och svarade därefter på delegationens frågor.

David Söderström, DSV, och Karin Bengtsson, Kista Science City
David Söderström berättade om DSVs spelutbildningar och Karin Bengtsson, vd Kista Science City, stod som värd när handelsdelegationen besökte Nodhuset. Foto: Åse Karlén.

David Söderström är lärare inom spelutveckling. Han berättade om DSVs populära utbildningar inom området, och visade exempel på studenternas speldesign.

– Var åttonde människa i världen har spelat ett svenskt datorspel, det visar vilken otrolig förmåga spelen har att nå ut. Spelindustrin har också vuxit och är nu större än de globala marknaderna för film och musik tillsammans, sa David Söderström.

Utifrån sin forskning har Peter Idestam-Almquist utvecklat ett smart armband. Det kommunicerar med bärarens smartphone och skickar meddelanden i form av vibrationer som hjärnan lär sig att förstå. Det innebär att den som har på sig armbandet får information utan behöva titta på en skärm.

– Ju mer skärmtid vi har, desto olyckligare blir vi. Det är vetenskapligt bevisat. Vår vision är att fler ska vara närvarande i nuet – samtidigt som de är uppkopplade, sa Peter Idestam-Almquist.

Kontakta ids@dsv.su.se (David) och pi@dsv.su.se (Peter)