Genrebild som visar en bildskärm med apparna Whatsapp, Facebook och Instagram
Ett tekniskt missöde gjorde att två miljarder användare inte kunde komma åt Facebook, Instagram, Whatsapp och Messenger. Foto: Brett Jordan/Unsplash.

Apparna används av över 2 miljarder personer, och haveriet väckte stor oro inte minst hos dem som är beroende av tjänsterna för att kunna bedriva sina verksamheter. Med anledning av detta intervjuades cybersäkerhetsexperten Fredrik Blix vid Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), Stockholms universitet, i Sveriges radios Ekot.

Han förklarade att avbrottet beror på ett tekniskt misstag – en uppdatering har gått fel. Informationen har Blix fått av dem som jobbar med att lösa problemet.

– Nätverkstekniker på Facebook skulle göra en uppdatering på en konfigurationsfil – en textfil som berättar hur internettrafik styrs till Facebooks nätverk. Uppdateringen medförde att alla vägar som fördelas till Facebooks nätverk med protokollet Border Gateway Protocol av misstag togs bort, berättar Fredrik Blix i inslaget.

Hör hela inslaget med Fredrik Blix i Sveriges radios Ekot, 2021-10-04

Även Anne-Marie Eklund Löwinder, tidigare säkerhetschef vid Internetsstiftelsen och alumn vid DSV, kommenterar avbrottet. Hon är kritisk till att en så stor aktör som Facebook inte har bättre säkerhetstänk. Det handlar inte bara om att det verkligen är nere, menar Eklund Löwinder:

– De har ingen mejl eftersom det ligger på samma system. De har inga andra interna verktyg. De kanske inte kommer in i sina lokaler. Det här tyder på en brist på säkerhetstänkande som man inte förväntar sig av en så stor aktör som Facebook, säger Anne-Marie Eklund Löwinder i inslaget.

Hör hela inslaget med Anne-Marie Eklund Löwinder i Sveriges radios Studio Ett, 2021-10-05

Både Fredrik Blix och Anne-Marie Eklund Löwinder medverkade också i Ekonomiekot Extra några dagar senare, där de tillsammans med andra experter hjälpte till att svara på frågan: "Är Facebooks globala imperium på väg att rämna?"

Hör hela inslaget i Sveriges radios Ekonomiekot Extra, 2021-10-09