Internetstiftelsen menar att när det gäller Vietnam har liknande incidenter hänt tidigare, och då främst med kändisars Facebooksidor. Hackarna har varit ute efter ”blåmarkerade” av Facebook verifierade konton, precis som tidningens Lands konto. Dessa konton har sannolikt större tillåtelse att strömma reklam på plattformen. Man vill även ta över följarna, byta namn på kontot och sälja det vidare.

Porträttfoto: Stefan Axelsson, Stockholms universitet
Stefan Axelsson, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Stefan Axelsson förklarar att det antagligen inte finns någon logik i att säljare av vietnamesiska hudvårdsprodukter bryter sig in i hos LRF:s medier. Kapningar sker hela tiden och då kan slumpen avgöra en extra spännande koppling, som i det här fallet.

- Vad som hänt är att man brutit sig in på väldig massa konton och ställen, och använt dem för att tjäna pengar i andra led, precis som vid kreditkortsbedrägeri.

Enligt Stefan har vietnameserna troligen i sin tur blivit lurade när de har köpt tjänsten av någon som brutit sig in på Facebookkonton för att göra reklam åt dem. De har antagligen köpt en tjänst får att nå folk via Facebook, men vill inte betala för det och är inte så noga med hur det ska gå till.

- Man har troligen inte varit så noggrann att kolla vilka konton det är, var dom är, och så vidare. Idag finns det hela värdekedjor inom cyberkriminalitet. Man kommer inte själv på en svaghet eller skriver ett virus, utan den tjänsten köper man av någon som är duktig på sånt.

Klicka på länken för att höra inslaget ”Bygger New York Times succépodd på en bluff? Guldbron stoppar journalistexpressen, LRF Media hackade av Vietnam”, med Stefan Axelsson i SR P1 Medierna, 2020-10-17 (inslaget börjar vid 23:54).