Vill du vara den som utvecklar framtidens affärs och marknadsföringstjänster och är intresserad av hur människor nås och påverkas? Då är du kanske en person som ser möjligheter som andra inte ser och också omvandlar dem till affärsidéer. Idag efterfrågas specialistkompetens inom marknadskommunikation via informations- och kommunikationsteknik, till exempel interaktiva medier, Internet, mobila och sociala media, i allt större omfattning. För att möta behovet behövs kunskap inom såväl IT som marknadskommunikation. Denna utbildning ges därför i samarbete mellan Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV och Företagsekonomiska institutionen, SBS.

De två första åren studerar du varannan termin IT med fokus på affärssystem och kommunikativa system på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV och varannan termin grundläggande kurser i management, redovisning, marknadsföring, strategi och marknadskommunikation på Företagsekonomiska institutionen, SBS.

Det tredje året integreras dina kunskaper och du skriver en kandidatuppsats inom antingen data- och systemvetenskap eller marknadskommunikation med inriktning mot IT och marknadskommunikation. Beroende på sista terminens val får du en kandidatexamen i antingen huvudområdet reklam och PR eller huvudområdet data- och systemvetenskap.

Programinnehåll
Detaljerad programöversikt

Behörighet

Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2. (Områdesbehörighet 4 eller A4 med undantag för Engelska B och Matematik C eller Engelska 6 och Matematik 3b alt 3c).

Läs mer om behörighet

Examen

Kandidatexamen i antingen data- och systemvetenskap eller reklam och PR.
Internationellt motsvarar en kandidatexamen i data- och systemvetenskap en Bachelor of Science (B.Sc.)

Karriär efter avslutad examen

Efter examen har du en komplett verktygslåda med vilken du kan påverka och kommunicera med människor via IT-system. I framtiden kan du arbeta som projektledare, IT-marknadsförare, marknadsanalytiker, webbstrateg, digital marknadsföringsspecialist, designer av digitala tjänster, webbutvecklare eller planner på till exempel en medie- eller reklambyrå eller i företag med IT som huvudsakligt medium eller affärsidé. Din tekniska kompetens ger dig också möjlighet att arbeta som programmerare eller systemutvecklare. Du kan också välja att studera vidare och ta en masterexamen.

Ansökan

Ansökningsomgången öppnar i mitten av mars med sista ansökningsdag i mitten av april. Exakta datum hittar du på antagning.se när det närmar sig.
antagning.se

IT-miljön på DSV - digitala resurser för våra studenter