Det är viktigt att du som student tar eget ansvar för att kontakta olika företag för din praktik. Upplägg, planering och genomförande är en överenskommelse mellan student och praktikgivande organisation.

Om du är representant för ett företag eller organisation som vill erbjuda praktikplats ber vi att du hör av dig till praktik@dsv.su.se.

Under hösten läggs annonser till praktikplatser upp i en lista nedan.

Praktikföretag - annonser

 

Praktik inom Digital Marketing på Learnways

Learnways är experter på digitala lösningar för lärande. Vi utvecklar och skräddarsyr webbutbildning för kunder inom både privata och offentliga verksamheter – alltid med mycket högt ställda krav på nytta och enkelhet.

Vårt team på 14 personer kan pedagogik, innehåll, design och teknik och närmar sig olika ämnen och målgrupper med samma målsättning – att göra det svåra relevant och begripligt. Vi nyttjar det digitala som kanal för att förmedla våra kunders budskap, både internt och externt, och för att inspirera och stötta människors lärande.
Som praktikant på Learnways kommer du att få möjlighet att omsätta dina teoretiska kunskaper och driva projekt på riktigt. Är du ute efter en praktikplats där du bara får titta på är detta ingenting för dig. Vi söker dig som vill kavla upp ärmarna, ta fram strategier, implementera, mäta och iterera.

Arbetsuppgifter
Vi ser två möjliga fokusområden för en praktikant på Learnways.

1. Digital marknadsföring av Learnways:

Vi ser stor potential i våra digitala kanaler och vi behöver din hjälp att utveckla rätt strategier för att växa vår närvaro online, bygga vårt varumärke och generera leads.
Du kommer att:

  • Analysera befintlig trafik till företagets webbplats med hjälp av Google Analytics, Google Search Console och Wordpress och baserat på detta ta fram strategier för att öka trafik och konverteringar
  • Skapa, implementera och analysera PPC-kampanjer på Adwords, Bing, Google Display Network och sociala medier
  • Definiera möjliga målgrupper för kampanjer i sociala medier, skapa och köra kampanjer samt analysera resultaten (ex. Facebook och LinkedIn)
  • Så långt som möjligt, implementera detta, mäta, förbättra och ta fram förslag för vår framtida digitala marknadsföring

2. Mäta och analysera data i kundprojekt:

  • Implementera och testa mätpunkter i digitala projekt samt analys av resultat (exempelvis Google Tag Manager)
  • Utveckla och implementera en ”widget” för uppföljning av lärande (Html, CSS, JavaScript)
  • Utifrån lärdomarna, ta fram en strategi för mätning av användning och lärande

Vi söker dig som

  • Är driven, kan ta initiativ, leda projekt och självständigt driva framåt.
  • Är analytisk och brinner för att sammanställa data och dra slutsatser.
  • Är nyfiken på tech-sektorn och vill ta den här chansen att utveckla och utvecklas.

Upplägg
Vi önskar en person på deltid (20 veckor) eller heltid (10 veckor), med valfritt start- och slutdatum inom intervallet nedan. Studenten får gärna själv föreslå lämplig start och slut utifrån uppgifterna som åtas.
Start: Tidigast 20 januari         
Slut: Senast 7 juni
Vi kan från 1 februari erbjuda en plats på vårt nya kontor i Gamla stan, med är även öppna för arbete på distans med avstämningar och möten på plats eller digitalt.

Kontaktperson: Jonas Wååg, VD
jonas.waag@learnways.com
0703-86 05 18
Läs mer om Learnways på www.learnways.com.

 

IT Internship - The British International School of Stockholm

The School
BISS is making a significant investment in hardware, systems and professional development to transform its IT landscape. We are recruiting an IT Intern to provide frontline technical helpdesk support for both staff and students. Working alongside our Technicians, you will also provide ongoing maintenance for school systems such as Google Cloud Platform (GCP), our infrastructure and a range of hardware. Reporting to the Director for IT and Digital Learning, you will provide the technical support necessary to enable the school to achieve its vision of excellence in digital learning.

Responsibilities

  • Assist in the smooth running of the School network.
  • Assist in maintaining cloud environments such as Good Admin.
  • Assist students, teachers and technicians.
  • Monitor the performance of school systems, diagnosing and resolving problems.
  • Help perform maintenance, repairs and upgrades
  • Help maintain appropriate documentation, including inventories and network diagrams, for school hardware, software, systems and passwords following school policies for audit requirements.
  • Assist in creating backup scripts between GCP and Linux NAS systems.
  • To perform such other tasks as may reasonably be required.

Personal Specification

You will demonstrate :

  • The skills needed to support school systems locally and those on Google Cloud.
  • Good problem solving skills and an interest in IT innovation.
  • A solutions minded approach with an ability to use your initiative and be innovative.
  • The ability to develop good relationships and communicate effectively.
  • Knowledge of a range of applications used in schools or a willingness to learn.
  • Knowledge or experience of G:suite and Google Admin or a willingness to learn.
  • A good standard of written and spoken English

Apply with a CV and covering letter:
Stu Blackmore
Director of IT and Digital Learning
The British International School of Brussels
Östra Valhallavägen 17
182 68 Djursholm
s.blackmore@bisstockholm.se
 

Praktikant inom grafisk design och interaktion

Vendre
Vendre är en marknadsledande e-handelsplattform och byrå som bygger smarta och användarvänliga butiker inom både B2B och B2C.

Om oss
Vi på Vendre bygger e-handel för bolag som vill mer. Vi är noga med vad våra kunder tycker och tänker om oss och utvärderar allt vi gör för att ständigt bli bättre. Hos oss jobbar ett handplockat team med engagerade personer och kompetens inom systemutveckling, UX, design, marknad, försäljning och projektledning – alla specialiserade inom e-handel. VI är 14 engagerade och härliga personer med en snittålder på 32 år.

Vill du vara med och bygga framtiden e-handel?
Just nu söker vi praktikant inom grafisk design och interaktion. Som designer på Vendre jobbar du nära kunderna och skapar deras butik i skisser genom t.ex. Sketch. Skisserna lämnas sedan över till front end.

Du kommer även att jobba med produktutveckling i Vendres plattform där vi tillsammans hela tiden strävar efter att bli bäst på det vi gör. Vi söker någon med ett stort grafiskt intresse och en nyfikenhet samt förmåga att lösa våra kunders problem.

Maila ditt cv till Hanna: hanna@vendre.se
Ring oss: 08 - 5000 70 55
Connecta med oss: https://karriar.vendre.se/

 

Digital marketing-praktik på EazyStock – utvecklare av system för lageroptimering

EazyStock, en del av Syncron, utvecklar och säljer mjukvara för lageroptimering till små och medelstora bolag, tex inom ehandel. Vi är ett litet, globalt team som främst arbetar med digital marknadsföring. Men vi har även ett växande partnernätverk av konsult- och tech-bolag som säljer och implementerar vår mjukvara. EazyStock integrerar med alla affärssystem och partners i norden inkluderar affärssystem som MS Dynamics 365, Visma och Jeeves, och konsultbyråer som Exsitec och Orango.
Vi behöver nu ta vår digitala marknadsföring till en ny nivå, utveckla våra PPC-kampanjer, konverteringar på webben och content-marketingstrategier och det är här vi behöver din hjälp!
Som praktikant på EazyStock kommer du att arbeta med att:

  • Utveckla och implementera strategier för digital marknadsföring i norden
  • Analysera all den data vi samlat in från olika källor såsom Google Analytics, Adwords, Hubspo  och sociala kanaler och dra slutsatser
  • Planera och genomföra aktiviteter tillsammans med våra experter i digital- och inbound marketing som sitter i Bangalore, Indien
  • Skapa content (bloggposter, videos, guider mm) som hjälper oss ranka på google och ”nurture” våra leads

Tid och omfattning
Vi vill hitta rätt kandidat och kommer utforma projektet, inkl tiden och omfattningen, utifrån praktikantens tillgänglighet och önskemål. Dock behöver praktiken genomföras mellan perioden 20 januari – 7 juni. Vi har kontor centralt i Stockholm, men det finns möjlighet att delvis jobba på distans.  
Vi söker dig som:

  • Är driven, kan ta initiativ, leda projekt och självständigt driva dom framåt
  • Är analytisk och brinner för att sammanställa data och dra slutsatser
  • Brinner för marketing inom tech-sektorn och vill ta den här chansen att utveckla och utvecklas.

Skicka ditt cv och förklara varför just du är rätt för rollen till: julia.hallin@eazystock.com
Läs mer om EazyStock på eazystock.se och Syncron på syncron.com

 

Praktik inom cybersäkerhet och juridik

Är du i slutet av dina studier och vill precis som vi skapa en säker digital värld där alla medborgare känner sig trygga? Vi letar nu praktikanter hos oss på Knowit Insight för våren 2020 med placering i Göteborg, Linköping eller Stockholm. Vi vill träffa dig som tycker att cybersäkerhet verkar både spännande och roligt!
   
Vi har ett antal möjligheter för dig som studerar på universitet och snart ska ut i arbetslivet. Vi erbjuder praktikplatser (samt möjlighet att även genomföra examensarbeten) och sedan hösten 2017 har vi vårt cyberhjälteprogram som ger en kickstart ut i arbetslivet för dig som snabbt vill bli riktigt bra på cybersäkerhet. Vi söker dig som läser teknik, juridik eller andra ämnen på universitet och högskola som är relevanta för att arbeta med cybersäkerhet.
   
Sista datum för ansökan är 30:e november.
För mer information om praktiken och om hur du ansöker, läs här: https://www.knowit.se/jobb/exjobb-och-praktik-inom-cybersakerhet-och-juridik/
 

Communication Internship

Är du en kreativ student eller kanske bara taggad på att bygga på med erfarenheter genom att arbeta i ett globalt marknads- och kommunikationsteam? Vi letar nu efter en praktikant till kommunikationsteamet inom marknadsorganisationen hos oss på Benify.

Om praktiken
Som praktikant kommer du arbeta I en snabbrörlig miljö. Du kommer samarbeta med våra Communication Strategists i att skapa upp kommunikation kring exempelvis förmåner, företagsnyheter och uppdateringar i våra kundanpassade plattformar. Detta inkluderar hela processen från skapande och utskick till och med uppföljning och rekommendationer på förbättringar. Förbättringsdelen angränsar till vår Techavdelning där din roll också är att driva utveckling av den delen av portalen som rör kommunikation. Du kommer också arbeta nära vår Creative Project Leader för att leverera digitalt såväl som printat material för våra kunders lanseringar.
Beroende på din profil kommer vi anpassa och säkerställa en meningsfull praktikperiod. Till exempel kommer du få insikt i och även till viss mån erfarenhet av projektledning, kommunikationsstrategier, uppföljning och analys, Adobe CS, professionell PowerPoint användning, tryckprocesser och inhousebyråmiljö. Det är nästan så att vi själva blir lite avundsjuka på denna möjlighet!

Vi letar efter en härlig karaktär som:

  • Är intresserad av marknadsföring och kommunikation.
  • Är proaktiv, entusiastisk och initiativtagande.
  • Har skills i Microsoft office (PowerPoint, Word, Excel).
  • Har ett IT/tech-intresse och enkelt anpassar sig till nya miljöer.
  • Tycker att det är roligt att påbörja och driva projekt från start till mål.
  • Är en jordnära lagspelare.
  • Är nyfiken och har en vilja att lära sig.
  • Talar och skriver flytande på svenska och engelska.

Marketing & Communications-teamet

Marknads- och kommunikationsteamet på Benify ansvarar för alla externa och interna marknadsaktiviteter. Vi hanterar produktlanseringar, delar kunskap kring våra produkter, hanterar kundkommunikation genom flertalet kanaler, digitala såsom analoga. Vi hanterar även företagets sociala kanaler, events och PR för att stärka vårt varumärke och generera leads.

Praktikinriktning
Du är en student som under vårterminen påbörjar din praktik som en del av din utbildning. Låt oss gärna veta dina drivkrafter och ambitioner i din ansökan. Vi ser helst att din praktik på 400 timmar förläggs på  deltid, cirka 2-3 dagar i veckan, under perioden 20 januari till och med 5juni.

Kompensation
Någon ekonomisk kompensation utgår ej. Vi kommer endast ta emot sökande som parallellt med studierna är berättigade CSN.

Ansökan
Frågor kan ställas till Fredrik Barkman som du når på fredrik.barkman@benify.com
Ansökan ska dock ske genom vår hemsida senast 2019-11-29
Observera att denna annons även är publicerad på andra sidor och att ansökan och intervjuer sker löpande.

 

Praktikförslag från Dramatens scentekniska avdelning, Utvecklingssektionen

Studiebakgrund
Data-och systemvetenskap med inriktning media och/eller spel

Omfattning
Heltid med start tidigast vecka 13

Placering
Dramaten, Scentekniska avdelningen, Utvecklingssektionen.
Dramaten kan erbjuda 1 student plats för praktiken på Dramaten eller 2 studenter om arbetet delvis utförs på DSV.

Sista ansökningsdatum: 2019-12-06

Kontaktperson: Emma Weil, emma.weil@dramaten.se    

Interaktiva dokument - Övergripande scenario/strävan
Dramaten vill utforska hur interaktiva program och guidade visningar skulle kunna öka tillgänglighet och intresse kring föreställningar och huset som helhet.
För Dramaten är det viktigaste syftet att utforska olika möjligheter att jobba med interaktivitet och virtuella inslag med olika intressenter. Det finns därmed stora möjligheter till anpassning av uppgiftställningarna utifrån studentens förutsättningar och intresse.

Uppgift 1a Programblad i modern tappning.

Frågeställningar: Kan ett programblad innehålla digitala delar som kommunicerar via mobiltelefonens kamera eller en applikation? Vad ger interaktiva programblad för mervärde för besökaren?

Förväntat resultat: Slutresultatet ska, förutom en vetenskaplig rapport, vara en fungerande prototyp möjlig att förevisa i samband med en produktion på Dramaten.

Uppgift 1b Pokemon Go goes Dramaten.
Skapa digitaliserade guidade visningar av konsten i våra foajéer med inslag av anekdoter berättade av våra skådespelare samt via Dramatenhusets fasad skapa en liten presentation av teaterverksamheten i huset.

Frågeställningar: Kan en ökad interaktivitet i huset ge ett mervärde för vår publik?

Förväntat resultat: Slutresultatet ska, förutom en vetenskaplig rapport, vara en fungerande prototyp möjlig att förevisa för en testpublik.

 

Praktikanter till Arbetsförmedlingens IT-avdelning

Brinner du för digital kommunikation? Gillar du tanken av att delta i arbetet med att skapa en digital upplevelse utöver det vanliga, som påverkar både kunder och medarbetare? Vill du testa på att omsätta dina teoretiska kunskaper till handling i en miljö där inte en dag är den andra lik, och där du får möjlighet att driva egna projekt och skapa stor samhällsnytta? Då har vi praktikplatsen för dig.

Vi har stor vana att ta emot praktikanter och vill gärna erbjuda ännu fler chansen att göra praktik hos oss. Vi erbjuder praktikplatser under våren 2020 inom UX / service design, Verksamhetsutveckling, Marknadskommunikation, och IT-säkerhet.

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingens webbplats har 6 miljoner besök och 2 miljoner unika besökare varje månad. Den och flera andra digitala kanaler som vi använder i dialogen med våra kunder står nu inför en stor förnyelse. Våra 14 000 anställda använder på samma sätt vår interna webbplats och andra digitala upplevelsekanaler i dagliga arbete. Dessa står också inför stor förnyelse.

För att lyckas att bli en modern myndighet med en användarupplevelse i världsklass, kräver vårt förnyelsearbete en kraftig utveckling av både interna och externa digitala plattformar. Hos oss är det bara du som sätter gränser för hur mycket du vill utvecklas. Här kommer du erbjudas bästa förutsättningar och verktyg för att ta din kompetens till högre nivåer. Vi har höga ambitioner och drivs av användarupplevelse och användardriven utveckling. Förutom stöd från en mentor får du under din tid hos oss stöd av flera kollegor i sektionen och en gedigen introduktion av Arbetsförmedlingen och våra produkter.

Uppgifter
Som praktikant kommer du arbeta tätt ihop med en eller flera personer kring olika delar av produktlivscykeln av våra digitala plattformar. Ditt uppdrag är att bidra till utveckling och användning av våra produkter, anpassat efter den roll som du väljer. Du kommer även bidra till att utveckla och förbättra processer och arbetssätt i verksamheten, som helt säkert kan bli ännu bättre, med hjälp av dina kunskaper från skolan, oavsett vilken roll kommer att jobba i.

  • UX: Vi tror att exempel på uppgifter för dig som kommer arbeta med UX kan vara: analysera användarupplevelsen av information, kommunikation och utbildningsmaterial som når våra interna användare. Bidra till framtagande av bättre kommunikations- och utbildningsmaterial genom smartare digitala lösningar, som är målgruppsanpassade efter kunskapsnivå, för att göra det så enkelt som möjligt att använda våra digitala lösningar. Bidra i arbetet med att skapa användarresor och användartester. Dessutom får chansen att delta i pågående utvecklingsprojekt för att lansera morgondagens digitala workplace.
  • Marknadskommunikation: Vi tror att exempel på uppgifter för dig som vill jobba med marknadskommunikation kan vara framtagande av internt presentationsmaterial som beskriver produktområdets produkter och tjänster. Delta i planering och genomförande av intern lansering av nya produkter. Föreslå sätt att förbättra vår interna marknadskommunikation på. Delta i uppföljning och analys av våra plattformar. Delta i pågående utvecklingsprojekt med att bidra i arbetet med att marknadsföra våra nya lösningar.
  • Verksamhetsutveckling: Vi tror att exempel på uppgifter för dig som vill jobba med verksamhetsutveckling kan vara att genom olika analyser visa hur vi kan göra verksamheten mer effektiv, tex genom analysera hur vi kan minska antalet ärenden från service desk till oss, kartlägga våra nuvarande digitala plattformar och jämföra med faktiska behov, bidra till att göra ett business case för att visa på nyttan med att ha en gemensam upplevelseplattform och därigenom minska antalet plattformar, istället för att ha samma lösningar på många olika ställen, och visa påverkan för verksamheten, både positivt och negativt. Du kan också komma att delta i arbetet med att beskriva vilka produktförmågor som finns i produktområdet, och ur dessa kan beskrivas på ett så bra och enkelt sätt som möjligt. Därtill kan du komma att delta i upphandling och implementation av nya plattformar.
  • IT-säkerhet: Vi tror att exempel på uppgifter för dig som vill jobba med GDPR/IT-säkerhet kan vara att bidra till fortsatt GDPR-säkring av våra produkter samt medverka i säkerhetsklassning och juridiska bedömningar, för att få dem helt GDPR-kompatibla. Dessutom kommer du få chansen att arbeta med cloud-frågan på myndigheten, och bidra i arbetet med att föreslå hur en eventuell cloud-PoC skulle kunna se ut, för att gå ifrån dagens on-prem-lösningar till morgondagens cloud-lösningar, trots juridiska restriktioner kring cloud på myndigheten idag.

Kvalifikationer
Vi söker dig som studerar något av kandidatprogrammen på DSV och som längtar efter att testa på att omsätta teori till handling. Du får gärna ha kunskap om digitala tjänster, såsom tex webb, sök, analys, mötestjänster, samarbetsverktyg, sociala plattformar, cloud, GDPR, IT-säkerhet, agil och användardriven produktutveckling, UX, design, video- och bildbearbetning, beroende på den praktikplats du söker. Har du dessutom intresse för förändringsarbete och digital transformering i en myndighet i framkant, ja då har du hittat rätt.

MS Officepaketet tar vi för givet att du behärskar. Då vi arbetar på svenska behöver du vara flytande i både tal och skrift.

Vem är du?
Vi söker dig vill komma till en praktikplats med varierande arbetsuppgifter, och som vill känna på hur det är att arbeta med digital transformation på en på en stor och viktig myndighet under stor förändring. Du är intresserad av att bidra till att skapa användarvänliga digitala lösningar, som ger både kund- och verksamhetsnytta.

Du är ansvarstagande, ambitiös och initiativtagande. Du har en egen drivkraft och trivs bäst i en snabbrörlig och dynamisk miljö. Du har lätt för att ta kontakt med nya personer och tar initiativ för att driva arbetet och företaget framåt. Du är en kommunikativ och relationsskapande person, då du kommer att ha mycket kontakt med både interna och externa intressenter. Du tar tag i de problem som uppstår och löser dem på ett organiserat och strukturerat sätt. Du har en god samarbetsförmåga och tycker om att dela med dig av din kunskap till andra, samtidigt som du ser det som en självklarhet att ta del av andras kunskap för att själv utvecklas. Du sätter kunden/användaren och dess behov främst och tar utgångspunkt i det i ditt arbete.

Omfattning
Vi välkomnar dig som vill göra praktik på halvtid eller heltid under våren 2020 med anpassningsbar start, från och med januari 2020.

Ansökan, placering och kontaktperson
Vi tar emot din ansökan via mail till kontaktpersonen nedan under november och december och kontaktar intresserade kandidater fortlöpande. Placering är på HK, Solna Strand, dit vi flyttade i augusti 2019, till nya fina lokaler.  

Mer om Arbetsförmedlingen som myndighet och våra pågående kampanjer hittar du här

Kontaktperson
Charlotte Arfwidson
Sektionschef Arbetsförmedlingen IT, Sektionen Upplevelseplattformar
Mail: Charlotte.arfwidson@arbetsformedlingen.se
Varmt välkommen till oss!