Vill du vara den som utvecklar framtidens affärs och marknadsföringstjänster och är intresserad av hur människor nås och påverkas? Då är du kanske en person som ser möjligheter som andra inte ser och också omvandlar dem till affärsidéer. Idag efterfrågas specialistkompetens inom marknadskommunikation via informations- och kommunikationsteknik (IKT), till exempel interaktiva medier, Internet, mobila och sociala media, i allt större omfattning. För att möta behovet behövs kunskap inom såväl IKT som marknadskommunikation. Denna utbildning ges därför i samarbete mellan Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) och Företagsekonomiska institutionen (SBS).

Efter examen har du en komplett verktygslåda med vilken du kan påverka och kommunicera med människor via IKT-system. I framtiden arbetar du som projektledare eller planner på en medie- eller reklambyrå. Du kan också arbeta som marknadsförare eller webbstrateg hos företag med IKT som huvudsakligt medium eller affärsidé. Din tekniska kompetens ger dig också möjlighet att arbeta som programmerare eller systemutvecklare inom t.ex. elektronisk handel.

De första två åren studerar du varannan termin IKT med fokus på affärssystem och kommunikativa system på DSV och varannan termin grundläggande kurser i management, redovisning, marknadsföring, strategi och marknadskommunikation på Företagsekonomiska institutionen, SBS. Det tredje året integreras dina kunskaper och du skriver en kandidatuppsats inom antingen data- och systemvetenskap eller marknadskommunikation med inriktning mot IKT och marknadskommunikation. Beroende på sista terminens val får du en kandidatexamen i antingen reklam och PR eller data- och systemvetenskap.

Behörighet

Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2. (Områdesbehörighet 6 eller A6 med undantag för Engelska B eller Engelska 6).

Läs mer om behörighet

Examen

Kandidatexamen i antingen data- och systemvetenskap eller reklam och PR.
Internationellt motsvarar en kandidatexamen i data- och systemvetenskap en Bachelor of Science (B.Sc.)

Karriär efter avslutad examen

Efter examen kan du exempelvis arbeta som IT-marknadsförare, marknadsanalytiker, digital marknadsföringsspecialist, designer av digitala tjänster eller webbutvecklare. Du kan också välja att studera vidare och ta en masterexamen.

Ansökan

 


Ansökningsomgången är öppen från mitten av mars till mitten av april.
Exakta datum hittar du på www.antagning.se när det närmar sig.