Urban ICT Arena är en gemensam satsning mellan akademi, offentlighet och näringsliv och ska bidra till att utveckla framtidens hållbara digitala städer. I testbädden finns olika typer av nätverk och exponeringsytor, för att testa lösningar och visa upp konkreta projekt. Institutionen för data- och systemvetenskap använder testbädden i egen forskning till att utforska, utveckla och pröva nya digitala lösningar inom områden, som sakernas internet, data science och analys, informationssystem och cybersäkerhet. Även institutionens studenter medverkar i projektet, genom att till exempel göra penetrationstester.

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om Institutionen för data- och systemvetenskaps medverkan i Urban ICT Arena.

Urban ICT Arena – UICTA

Våren 2016 lanserades Urban ICT Arena, med syfte att framtidssäkra Sverige genom projekt som ska bidra till att utveckla hållbara städer, stärka Kistas innovationskraft och säkra arbetstillfällen i regionen. UICTA leds av Kista Science City AB som också tagit initiativet till projektet tillsammans med Stiftelsen Electrum, som består av Stockholms universitet via Institutionen för data- och systemvetenskap, Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Swedish ICT, Stockholms stad, Länsstyrelsen i Stockholm, Ericsson AB och IBM Svenska AB. Projektet stöds bland annat av företagen Telia, Cisco, Intel och Citycon Kista Galleria.

För relaterad information, klicka på länkarna nedan: