Rebecca Forsberg, regissör och dramatiker vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
Rebecca Forsberg, regissör och dramatiker vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Med appen "Exil" kan lyssnare i köpcenter och på andra platser runt om i Sverige ta del av poesi skriven av exilpoeter på svenska, engelska, persiska och arabiska.

- Genom appen kommer publiken kunna interagera med dramat och svara på frågor, t ex  vad betyder hem för dig?, var går din gräns?, vem vattnar dina rötter?. Stora frågor som vi egentligen ser varje dag i rubriker som "Flykt", "Gräns" och "Tillhörighet", men som vi kanske inte själva personligen reflekterar över, säger Rebecca Forsberg.

- Detta är ett vandringsdrama och man måste som publik gå för att trigga igång poesin, vilket får en sidotanke till de stora vandringsmarcher som vi har sett i nyheterna, när människor måste vandra för att ta sig från ett land till ett annat. Så det är också en slags poetisk aktion att tillsammans göra den här vandringen i solidaritet, förklarar Rebecca.

Klicka på länken för att höra hela inslaget i Sveriges Radio P1-morgon, 2016-04-27.

Klicka på länkarna nedan för relaterad information

Bildningspodden

Pressklipp